Polski turysta

Polski turysta: szuka okazji i podróżuje poza sezonem

Polski turysta: szuka okazji i podróżuje poza sezonem
Polacy częściej niż pozostali Europejczycy wyjeżdżają na żagle jesienią i zimą. Według danych platformy Boataround, aż 35% rezerwacji łodzi w Polsce realizowanych jest poza sezonem. Podróżujący lubią szukać atrakcyjnych ofert, zwłaszcza first minute. Niemal 40% ruchu na platformie we wrześniu 2021 r. dotyczy wynajmu łodzi w kolejnym roku. Wbrew stereotypom Polacy nie wybierają jednak najtańszych opcji. Zależy im głównie na dobrym stosunku jakości do

Polski turysta: szuka okazji i podróżuje poza sezonem

Kraków, 1 października 2021 – Chociaż sezon wakacyjny dobiegł końca, niektórzy polscy turyści dopiero planują wyjazdy. Według danych firmy Boataround, prowadzącej platformę online do wynajmu łodzi, Polacy częściej niż mieszkańcy innych krajów europejskich spędzają urlop na wodzie w miesiącach jesiennych i zimowych. Aż 35% rezerwacji pochodzących z Polski realizowanych jest poza sezonem. Turyści znad Wisły lubią też wyszukiwać atrakcyjne oferty – zwłaszcza first minute. Niemal 40% ruchu na platformie we wrześniu 2021 r. dotyczy już wynajmu łodzi w kolejnym roku.

Świadomi klienci – łowcy okazji
Polscy turyści doskonale wiedzą, jak wyszukiwać najlepsze oferty cenowe. Wyniki badań Polskiej Organizacji Turystycznej wskazują, że kwestie ekonomiczne to główny czynnik decydujący o wyborze oferty wakacyjnej. Z danych Boataround wynika, że rezerwacji łodzi Polacy dokonują najchętniej znacznie wcześniej (first minute). Wbrew stereotypom, nie szukają jednak najtańszych opcji. Zależy im głównie na dobrym stosunku jakości do ceny.
– Polacy zazwyczaj dobrze wiedzą czego chcą. Wybierając łódź oczekują konkretnych parametrów – określonego rodzaju silnika czy grotu. Cenią jakość i wygodę – mówi Pavel Pribiš, założyciel i CEO platformy Boataround – Klienci z Polski przed rezerwacją sprawdzają opinie i szczegóły oferty. Chcą być przygotowani na każdą sytuację. Często dopytują również o możliwość wcześniejszego odbioru łodzi – zależy im na maksymalnym wykorzystaniu urlopu.

Jesienią Chorwacja i Grecja, zimą Wyspy Kanaryjskie
Polacy wakacje na łodzi najchętniej spędzają w Chorwacji i Grecji. W październiku czy listopadzie, gdy aura pogodowa w tych miejscach przestaje być sprzyjająca, nie rezygnują z wyjazdów, ale zwracają się w stronę innych kierunków: Portugali, Turcji i Wysp Kanaryjskich.
– Polacy spędzający urlop na łodziach to wyjątkowa grupa klientów. Podróżują niemal przez cały rok. To wyróżnia ich na tle turystów z innych państw europejskich, zarówno z Europy Środkowo-Wschodniej, jak i Niemiec czy Francji. Zimą wśród polskich urlopowiczów najpopularniejsze są Wyspy Kanaryjskie, zwłaszcza w okresie świątecznym i sylwestrowym – podkreśla Pavel Pribiš.

Żaglówki popularniejsze niż jachty
Zaledwie 4% rezerwacji łodzi dokonywanych przez polskich turystów obejmuje usługę sternika. Na urlop na wodzie decydują się więc głównie osoby posiadające uprawnienia żeglarskie lub odpoczywające w towarzystwie doświadczonych w pływaniu przyjaciół. Łodzie znacznie częściej wynajmują mężczyźni, ale w Polsce odsetek kobiet czarterujących żaglówki jest najwyższy w Europie – dokonują one jednej na cztery rezerwacji.

Wśród turystów z Polski najpopularniejsze są jachty żaglowe: Bavaria 40, Beneteau Oceanis 46 i Jeanneau 449. Widoczny jest również systematyczny wzrost popularności katamaranów, zwłaszcza Lagoon 450 F oraz Bali 4.1. Jachty motorowe wciąż są rezerwowane stosunkowo rzadko.

– Wśród Polaków obserwujemy jeszcze pewną ostrożność, jeżeli chodzi o rezerwacje motorówek. Nie oznacza to jednak, że wybierają tylko spokojną aktywność na wodzie. Często dopytują o możliwość skorzystania z aktywności sportowych, np. desek typu SUP i skuterów wodnych – dodaje Pavel Pribiš.

Źródła:
Dane platformy Boataround
Raport „Plany wakacyjne Polaków 2020”. Polska Organizacja Turystyczna

O Boataround
Boataround to największa na świecie platforma rezerwacji i wynajmu łodzi online. Założona w 2016 roku przez Janę Escher i Pavla Pribiša firma działa w 71 krajach. Serwis internetowy i pomoc dla klientów są dostępne w 26 językach, w tym w języku polskim. Platforma łączy ponad 2 tys. firm czarterowych i właścicieli łodzi z wynajmującymi, oferując 27 tys. jachtów w 1,4 tys. lokalizacji. Zapewnia gwarancję najniższej ceny, lokalne opcje płatności i elastyczne warunki rezerwacji, współpracuje m.in. z grupą ubezpieczeniową ERGO, aby zapewniać klientom szeroką formę ochrony. Boatraround notuje najwyższe w branży oceny obsługi klienta (4,8/5 według Trustpilot).