Data publikacji: 25.04.2018
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Majówkowy grill nie nadwyręży portfeli Polaków
Kategoria: styl życia, towary konsumpcyjne
Za tegoroczny zestaw grillowy dla około sześciu osób, zawierający najbardziej popularne produkty żywnościowe, Polacy zapłacą przeciętnie 136 zł, czyli o 2,5 proc więcej niż przed rokiem – wynika z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas, przeprowadzonych na podstawie danych GUS.
Za tegoroczny zestaw grillowy dla okoÅ‚o szeÅ›ciu osób, zawierajÄ…cy najbardziej popularne produkty żywnoÅ›ciowe, Polacy zapÅ‚acÄ… przeciÄ™tnie 136 zÅ‚, czyli o 2,5 proc wiÄ™cej niż przed rokiem – wynika z analiz ekspertów Banku BGÅ» BNP Paribas, przeprowadzonych na podstawie danych GUS.Â
Wzrost ten bÄ™dzie mniejszy niż wzrost cen żywnoÅ›ci ogółem, co zwiÄ…zane jest z wiÄ™kszym udziaÅ‚em w koszyku grillowym miÄ™sa wieprzowego oraz piwa, których ceny bÄ™dÄ… podobne lub nawet niższe niż przed rokiem. Za miÄ™so wieprzowe do samodzielnego przyrzÄ…dzenia Polacy zapÅ‚acÄ… o ok. 2 proc. mniej niż na majówkÄ™ w 2017 r. BiorÄ…c pod uwagÄ™ silnÄ… konkurencjÄ™ wÅ›ród najwiÄ™kszych browarów, ceny najbardziej popularnych piw utrzymajÄ… siÄ™ na podobnym poziomie, jak przed rokiem.Â
MiÄ™so wieprzowe na majówkowego grilla bÄ™dzie taÅ„szeÂ
– Co istotne, mimo że ceny miÄ™sa wieprzowego bÄ™dÄ… niższe, to w przypadku zakupu kilograma kieÅ‚basy wÄ™dzonej musimy liczyć siÄ™ z wydatkiem o okoÅ‚o 4,5 proc. wiÄ™kszym niż w majówkÄ™ w 2017 r. Znacznie natomiast podrożeje miÄ™so drobiowe, którego cena wzroÅ›nie nawet o 7 proc. – mówi PaweÅ‚ Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGÅ» BNP Paribas.Â
Za chleb i sok jabłkowy zapłacimy więcej, podobnie jak za warzywa
W tym roku za chleb pszenno-żytni zapłacimy o 6 proc. więcej niż przed rokiem. – To dość niespotykane zjawisko dla polskich konsumentów w ostatnich latach, ponieważ ceny tego produktu od 2012 r. były stabilne. W przypadku soku jabłkowego, ze względu na mniejszą podaż jabłek do przetwórstwa, jego ceny detaliczne będą również o ok. 6 proc. wyższe niż przed rokiem. O kilka procent więcej zapłacimy również za konsumowane przy okazji grillowych spotkań warzywa, takie jak pomidory, ogórki czy cebula – wyjaśnia Paweł Wyrzykowski z Banku BGŻ BNP Paribas.
Polski konsument lubuje siÄ™ w grillowaniu – nawet 17 razy w rokuÂ
Badania przeprowadzone w 2016 r. w Niemczech, Francji, WÅ‚oszech, Wielkiej Brytanii i Polsce przez instytut SSI, przedstawione przez firmÄ™ Idealo, potwierdzajÄ…, że Polacy uwielbiajÄ… grillować. Respondentami analizy byÅ‚y osoby, które przynajmniej raz w roku uczestniczÄ… w tej formie spÄ™dzania wolnego czasu. Åšrednio osoby te grillujÄ… 17 razy w roku, co byÅ‚o wynikiem podobnym do mieszkaÅ„ców Francji (17 razy) czy Niemiec (19 razy) oraz zdecydowanie wyższym niż w przypadku grillujÄ…cych osób z Wielkiej Brytanii (Å›rednio 10 razy).Â
Karkówka i kieÅ‚basa to podstawa grillowanego menu, obok warzywÂ
Najbardziej preferowanymi przez Polaków produktami na grilla były karkówka oraz kiełbasa – produkty te były przyrządzane odpowiednio przez 85 proc. i 81 proc. respondentów. Warto jednak zauważyć, znacznie większy niż w pozostałych badanych krajach odsetek osób przygotowujących na grillu warzywa – dotyczyło to 41 proc. respondentów z Polski, podczas gdy np. w przypadku Francji dotyczyło to zaledwie 13 proc. osób.
Według wyników powyższych badań, w Polsce najczęściej wybieranym rodzajem mięsa na grilla była wieprzowina (54 proc.). Równie wysoki odsetek odnotowano jedynie we Włoszech. Drugim ulubionym mięsem na grilla konsumowanych przez Polaków był drób (33 proc.) – w tym przypadku udział tego gatunku mięsa wśród badanych krajów był najwyższy.
źródło: Biuro Prasowe Bank BNP Paribas
Załączniki:
Hashtagi: #styl życia #towary konsumpcyjne